20230219_133603

Fylkesårsmøte 2023, 18 og 19 februar i Ålesund

Da har vi lagt ei helg med mange inntrykk, interessante samtaler, god mat og drikke og ikke minst, topp stemning bak oss.

Fylkesårsmøtet for Møre og Romsdal Senterparti ble avholdt på Scandic Parken i Ålesund, og fra Aure Sp dro Stine Wigum Hagen, Jan Einar Gjerde, Daniel Golmen, Olav Håkon Ulfsnes og Ildri Aresvik Hals. Ingunn Golmen stilte også som representant fra Fylkestinget.

Rundt 160 representanter fra de ulike lokallagene i fylket var samlet, representanter fra Fylkesting, medlemmer fra Fylkesstyret, våre to representanter på Stortinget, Jenny Klinge og Geir Inge Lien, og vår landbruks- og matminister Sandra Borch.

332118990_945096766920087_8978720695786115852_n.jpg
Sandra, Stine og Jenny

Etter åpning og konstituering av møtet, hadde vi flere som holdt innledende taler, men talen flest var spent på, var det naturlig nok vår flotte statsråd som stod for. Vi fikk et godt innblikk i hvordan det jobbes med å få på plass den forpliktende plana for opptrapping av lønn i landbruket, og ikke minst ei lita realitetsorientering om arbeidsgangen i Regjering og Storting - ting tar tid, men folkens, det er fortsatt stor grunn til optimisme, Senterpartiet har fortsatt 3 statsbudsjetter igjen å levere! Samtidig noterte vi oss en statsråd som er svært oppmerksom på den skjebnetimen norsk landbruk er inne i, og at det nå haster med å få ting på plass.

Det ble som vanlig avholdt generaldebatt, og det var en del tema som gikk igjen: samferdsel, kraft-mangel, landbruk, fiskeripolitikk. Aure Sp fikk også markert seg her, Stine holdt et innlegg om viktigheten av mer kraft for å få til utvikling av både eksisterende og nye virksomheter i Aure, og tok opp temaet kjernekraft som en mulig løsning, ref. det tverrpolitiske vedtaket som ble gjort i kommunestyretmøtet 7/2. Hun tok også opp nødvendigheten av å få på plass ferge Aure-Hitra snarest. Ildri holdt også et innlegg med tema de nye nordiske kostholdsrådene sin plass i norsk matproduksjon.

20230219_094636.jpg
Delegasjonen fra Aure Senterparti

Resten av helga gikk med til vanlige årsmøtesaker, mat, drikke og god underholdning på lørdagskvelden. På søndag fikk våre leder, Jan Einar, fortelle om hvordan han har bygd opp hjemmesida vår, og vi tror absolutt at dette var til inspirasjon for andre lokallag. Aure Sp kunne også reise hjem med et nytt medlem i Fylkesstyret; Ildri Aresvik Hals ble valgt inn som styremedlem for 1 år.

20230219_131403.jpg
Nytt medlem i Fylkesstyret; Ildri Aresvik Hals

I bilen hjem gikk praten ikke overraskende om politikk. Nye ideer blir født i møtet med kollegaer fra rundt om i fylket, du får hilse på statsråder og blir ørlite “starstruck”, du får treffe kjentfolk og utveksla nytt fra nabokommunene. Det er godt å være en del av en stor gjeng som alle er gira og motiverte for det samme: å jobbe fram god Senterpartipolitikk i hele vårt langstrakte, bratte, ville, kronglete og vakre Møre og Romsdal.

Ildri.JPG
Ildri Aresvik Hals på talerstolen

Olav Håkon.JPG
Olav Håkon Ulfsnes på talerstolen
Stine.JPG
Stine Wigum Hagen på talerstolen

Jan Einar.JPG
Jan-Einar Gjerde gjør seg klar til å fortelle om hjemmesida vår

Fylkesårsmøtet 2023.jpg
Flotte årsmøte-deltakere til inspirasjon!