Norsk mat

Publisert : 15.03.2021

Norsk matproduksjon skaper over 100 000 arbeidsplasser i hele landet. Hver dag hele året jobber bønder, fiskere og mange andre for å sikre oss god, trygg og lokal mat. Vi må bruke de gavene jorda har gitt oss, og det er like viktig på havet utenfor Finnmarkskysten som det er på flatbygdene på Østlandet.

Derfor sier vi ja til trygg, ren og norsk mat

Velger du norsk mat, får du kvalitet - og du støtter norske arbeidsplasser slik at nordmenn kan bo både i byen og på bygda. Og norsk mat er fantastisk: lam fra Lofoten, rein fra Finnmarksvidda, moreller fra Telemark og ost fra Gudbrandsdalen er bare noen av eksemplene på alt det flotte bøndene våre produserer.

Den norske maten er også en av de tryggeste og reneste i verden, med minimal bruk av sprøytemidler og antibiotika. Norsk matproduksjon på land og på sjøen må derfor styrkes, ikke svekkes. All mat må også merkes med hvor råvaren kommer fra, foredlingsfirma og innhold så vi som forbrukere kan ta opplyste valg om maten vi spiser.

I en verden med stadig flere folk og hvor det blir vanskeligere å produsere mat i store deler av verden på grunn av klimaendringene må Norge dyrke det meste av maten sin selv. Vi kan ikke belage oss på å kjøpe mat fra andre land når de selv trenger den maten for å brødfø sin egen befolkning.

Matløftet 2025

Norsk matproduksjon trenger et løft. Det skal ikke være dugnad å produsere maten vi alle er helt avhengig av.

Derfor vil Senterpartiet blant annet:

• Sikre rett tallgrunnlag for jordbruksoppgjøret
  • Tetting av inntektsgapet i løpet av 4 til 6 år
  • Utarbeide opptrappingsplan for mer norsk matproduksjon
  • Opprette investeringspakke for fornying av båsfjøs
  • Etablere en ny rovviltpolitikk

Les mer om hovedpunktene i Matløftet 2025.

Last ned Matløftet 2025 som PDF

Import av mat er dårlig klimapolitikk, gir færre norske arbeidsplasser, og er direkte usolidarisk. Vi kan ikke basere oss på at andre land skal brødfø vår befolkning. Derfor mener Senterpartiet at Norge må satse på den norske bonden. Vi må legge til rette for norsk matproduksjon både der hvor vi kan produsere korn og grønnsaker, men også fjellandbruket med gress og drøvtyggere er en del av fremtidens matproduksjon.

Senterpartiet er partiet for alle som er bevisste på hva slags mat de ønsker å spise og hva de ønsker å gi barna sine. Alle har et forhold til norsk mat. Vi skal fortsette å ha ren og trygg mat. Norge skal være helt øverst på verdenstoppen når det gjelder dyrevelferd, dyrehelse, smittevern, bærekraft og miljø.

Interessert i å lære mer om temaer knyttet til norsk matproduksjon, se her:

Matproduksjon Matsikkerhet Jordvern​​​​​​​