Enda et grep i regjeringens sentraliseringsprosjekt

Regjeringen la i dag fram en ny postlov som innebærer at post blir levert 2,5 dag i uka, mens avislevering skal skje tre dager i uka. Dette vil gå spesielt utover mange i Distrikts-Norge der det ikke er noen andre enn Posten som kan levere disse tjenestene.

– Dette er enda et grep i H- og Frp-regjeringens sentraliseringsprosjekt. Folk opplever stadig vekk at tjenester alle trenger blir nedlagt eller redusert. Senterpartiet mener at aviser, blodprøver, biologisk materiale, medisiner og reservedeler til maskinene skal komme fort fram, også utenfor de største byene. Det vil tydeligvis ikke regjeringen, sier Siv Mossleth (Sp) som sitter i Stortingets transport- og kommunikasjonskomitè.

Den nye postloven vil i praksis bety at folk bare får posten to dager den ene uka, tre dager uka etter.

– Regjeringa raserer Posten. Dette er å ødelegge et likeverdig posttilbud og en viktig infrastruktur som har fungert godt over hele landet. Nå vil de geografiske forskjellene øke i rekordfart, sier Mossleth.

Den nye postloven vil spesielt gå utover avisbransjen. Hver dag leverer Posten 173 000 papiraviser i områder der ingen andre enn nettopp Posten kan gjøre denne jobben. Med den nye postloven vil derimot folk bare få levert papiravisa tre dager i uka.

– Kulturministeren snakker pent om mediemangfold og lokalavisenes viktighet. Hun vil bruke mer av pressestøtten på dem. Mens samferdselsministeren er mye mer opptatt av å spare litt penger enn å bry seg om lokalavisenes kår, enda så sterkt de har advart mot endringene i postombæringa. Det er provoserende at regjeringa syns det er greit å være så inkonsekvente når det kommer til den viktige mediepolitikken, sier Åslaug Sem-Jacobsen, mediepolitisk talsperson i Senterpartiet.

– Dette er å gi med den ene hånda og ta med den andre. Folk i distriktene, lokalavisene og demokratiet blir taperne, avslutter hun.