- Et budsjett som straffer vanlige arbeidsfolk

Finansminister Jan Tore Sanner la i dag frem regjeringens forslag til statsbudsjett. Senterpartiets leder reagerer sterkt på at regjeringen fortsetter å øke avgiftene – samtidig som de innfører nye.

Sist endret: 07.10.2020 #Hedmark

- Regjeringens avgiftskarusell fortsetter. Nå skal regjeringen nok engang straffe vanlige arbeidsfolk og bedrifter. Høyre har innført tidenes største avgiftsøkning på drivstoff og økt el-avgiften til rekordnivåer. Nå gjeninnfører regjeringen sin egen flypassasjeravgift og avgiften på reiseliv, kultur og transport (reiselivsmomsen) øker med 100 %. Samtidig varsler regjeringen en helt ny avgift på fisk. Høyre fortsetter dermed å prioritere sine rike onkler framfor vanlige arbeidsfolk i hele Norge, sier Trygve Slagsvold Vedum.

Vedum slår fast at regjeringen fortsetter å øke forskjellene i Norge.

- De som får skattelette av Høyre-regjeringen, er de som tjener mer enn èn million kroner. En pendler som tjener 350 000 kroner får ingenting, tvert imot straffes han med reelt kutt i reisefradraget. Regjeringen gjør hverdagen tøffere for vanlige folk og familier, mens de som har aller mest fra før kan le hele veien til banken, sier Vedum.

Slagsvold Vedum reagerer videre på regjeringens varsel om at det ikke blir noen ilandføring av olje på Veidnes.

- Høyre-regjeringen har sviktet Nord-Norge og sentralisert Norge hver eneste dag siden de kom til makta. Etter at regjeringen har overkjørt og nedprioritert Finnmark i snart sju år, ønsket SP og stortingsflertallet å realisere ilandføring på Veidnes. Det vil skape nye arbeidsplasser i Finnmark. Men nå sier Høyre nei til dette, fordi de mener det ikke er økonomisk lønnsomt. Dette viser en arroganse overfor folk i vår nordligste landsdel, sier Vedum.