Regjeringen innfører næringsforbud - avvikler pelsdyrnæringen

I dag har regjeringen lagt frem forslag om å avvikle pelsdyrnæringen fra 2025. Regjeringen har også lagt frem sitt forslag til kompensasjonsordning. Saken vil bli ferdigbehandlet i Stortinget før sommeren.

Det er nesten vanskelig å tro at H, FrP, KrF og V vil bruke skattebetalernes penger på å avvikle en lønnsom eksportnæring. Dette er første gang det innføres et næringsforbud i Norge, og det skjer med en regjering som liker å kalle seg næringsvennlig, sier stortingsrepresentant for Senterpartiet Geir Pollestad.

Regjeringen har lagt frem et forslag til kompensasjon og erstatning for bøndene som rammes. Dette er noe bedre enn forslaget som var på høring, men fortsatt langt unna å dekke det reelle tapet. Det er rundt 200 pelsdyrbønder som rammes av forbudet.

Landbruksminister Olaug Bollestad vil med dette forslaget mest sannsynlig bli ansvarlig for at flere må gå fra gård og grunn. Det er rett og slett uanstendig det regjeringen foreslår, sier Pollestad.

Regjeringen legger ikke opp til at pels som produkt skal bli forbudt å omsette i Norge.

Det er absurd at pels skal være lovlig å omsette i Norge. Pelsen kan være produsert med dårlig dyrevelferd og hvor som helst i verden, bare ikke i Norge til tross for at vi sannsynligvis har verdens strengeste krav til produksjonen, sier Pollestad.