Rovdyr skal ikke ha prioritet fremfor beitedyr

Torsdag fremmet Senterpartiet v/ Sandra Borch forslag i Stortinget om å endre rovdyrpolitikken. Borch forteller at de fremmer endringer fordi de mener rovdyrforliket i Stortinget ikke har blitt fulgt godt nok opp.

– Det gjelder blant annet den todelte målsettingen om at hensynet til rovdyr og beitedyr samt lokalsamfunn skal vektes likt når en vurderer om det skal tas ut rovdyr. Til nå har vi sett en rekke tilfeller hvor rovdyr har vært prioritert foran beitedyr og hensyn til livskvalitet i lokalsamfunn, sier Borch.

Borch mener også at forliket har svakheter når det kommer til årlig lisensjakt for regulering av bestanden for jerv og bjørn. Og mener bestandsmålet for blant annet bjørn må reduseres.

– Etter seks års erfaring med rovdyrforliket er det klart at man ikke har vært i stand til å gjennomføre lisensjakt på en slik måte at de kvotene som har vært fastsatt, kunne tas ut. Bestandsmålet på bjørn ligger på 13 i dag, og bestanden er under målet. Men bjørnene innebærer store tap for beitenæringa i berørte områder. Det vil være svært krevende for beitenæringa å tilpasse seg en vekst i bjørnebestanden på 13 ynglinger, derfor mener vi bestandsmålet må reduseres, sier Borch.

– Lisensfelling for jakt på jerv har i flere år vært mislykket da man ikke har vært i stand til å ta ut de fastsatte kvotene og bestanden ligger langt over bestandsmålet. Utfordringen er at jaktperioden på jerv er satt til 10.sept til 15.februar og skaper store utfordringer eksempelvis i de nordligste fylkene hvor det denne perioden er mørketid. Derfor ønsker vi at rovviltnemdene skal få ansvar for forvaltningen hele året og at man skal kunne iverksette betinget skadefelling hele året, sier Borch.

Senterpartiet ønsker også felling på kongeørn der det i situasjoner er dokumentert større skadeomfang over flere år. Dette skal også kunne skje forut for skade og uten at det foreligger en akutt skadesituasjon, så fremst det foreligger fare for større skade.

– Vi ser at kongeørn i flere deler av landet er blitt en stor utfordring. I sørsamiske og lulesamiske områder har det gått så langt at det er et spørsmål om tamreinnæringen kan overleve. Kongeørn er en blitt en stor fare for beitenæringen og særlig reinnæringen, sier Borch.

Senterpartiet ønsker også og felle flere ulv både innenfor og utenfor ulvesonene.

– Bestandsmålet for ulv er kraftig overskredet, antall ulv har de siste årene økt enormt. Derfor må vi kunne ta ut flere ulv når vi ser den har et skadepotensial særlig før beiteslipp. Rovviltforvaltningen tar i dag i alt for liten grad hensyn til berørte lokalsamfunn og næringsutøvere. Derfor må vi få klare føringer for at dette hensynet skal veie tungt, avslutter Borch.