Slutt for puben og de lokale arrangementene?

Marit K. Strand

Senterpartiets Siv Mossleth (Nordland) og Marit Knutsdatter Strand (Oppland) er bekymret for konsekvensene av de nye utdanningskravene for ordensvakt i egenvakthold som skal tre i kraft fra 1. januar 2018.

Kort oppsummert skjer det nå en firedobling av utdanningskravene for egenvakthold sammenlignet med hva som har vært forespeilet, fra ca. 30 til ca. 120 timer. Forslaget tvinger mange som tidligere har hatt ordensvakter i egenvakthold til å måtte leie inn vektere fra vekterbransjen.

– Sikkerhet er viktig, men dette gjør det økonomisk og praktisk vanskelig for mange å utdanne ordensvakter. Mest utsatt er små- og mellomstore bedrifter og frivillige aktører. Jeg er redd dette vil gi dårligere muligheter for å skape treffsteder utenom de aller største byene våre, sier Siv Mossleth, stortingsrepresentant fra Nordland.

Senterpartiet er kritisk til at regjeringa ikke ser omfanget av konsekvenser dette kravet får for små og frivillige arrangører.

– Jeg har stilt spørsmål til Kulturministeren om hvordan hun vil sikre at aktiviteten ved små lokale festivaler, studentsamlingssteder og puber ikke blir redusert som følge av kravet, sier utdanningspolitisk talsperson for Senterpartiet Marit Knutsdatter Strand.