Karianne Sand er ordfører i Kongsberg og medlem av Senterpartiets sentralstyre

Sp-styrte Kongsberg til topps i kommune-barometeret

- Jeg synes det er stas at vi nettopp i et pandemiår har lykkes med å levere så gode tjenester,- over hele fjøla, til våre innbyggere, sier Sp-ordfører Karianne Sand, som leder byens største kommunestyregruppe.

- Jeg er utrolig stolt og takknemlig til alle kommunens ansatte for dette, sier Sp-ordfører Karianne Sand. Kongsberg er en kommune på 28 000 innbyggere, langstrakt kommune. Kommunen har et stort internasjonalt høyteknologisk industrimiljø hvor det det jobber 5 500.

- Omtrent samtlige kommuner i Norge har underleverandører til vår industri. Ellers er kommunen en stor skog- og jordbrukskommune. I tillegg til å være vertskommune for Universitetet i Sør Øst Norge og for Fagskolen. Senterpartiet er kommunens største parti og har ordføreren, sier Sp-ordfører Karianne Sand.

Her er pressemelding som Kongsberg kommune har sendt ut i anledning saken:

Kommunebarometeret (KB) er en måling som publiseres av Kommunal Rapport hvert år. Her rangeres alle landets kommuner etter 151 nøkkeltall, på tvers av 12 ulike sektorer. Nå er årets kommunebarometer klart, og Kommunal Rapport melder at Kongsberg kommune ligger helt på topp i denne målingen som er hovedsakelig fra 2020.

Dette er første gang Kongsberg inntar førsteplassen på målingen, men kommunen har klatret jevnlig på målingen de siste årene.  I fjor var Kongsberg på 12.plass, men har nå forbedret seg i 9 av 12 sektorer, og det er særlig er det forbedringene i sektorene pleie og omsorg, barnevern og barnehage som trekker kommunen opp mot toppen av rangeringen. I alle disse sektorene er Kongsberg blant de 30 beste kommunene i landet

Ordfører i Kongsberg, Kari Anne Sand (Sp) mener at en av nøklene til suksess er rolleavklaring og et godt samarbeid mellom politisk og administrativ ledelse.

God rolleforståelse mellom politikk og administrasjon fører til et godt og konstruktivt samarbeid. Dette bidrar til at vi kan bruke energien på å levere gode tjenester.

Rådmann Wenche Grinderud uttrykker stolthet over de ansatte i et vanskelig korona-år.

Å stå øverst i kommunebarometeret gjør oss både stolte og ydmyke. Dette viser at de vi har klart å holde fokus på tjenesteproduksjonen i et særdeles vanskelig år. Vi har flinke og dedikerte ansatte som har gjort en kjempejobb

Både ordføreren og rådmannen synes det er ekstra stas å kunne stå på toppen av rangeringen i Kommunebarometeret i det svært utfordrende året Kommune-Norge har lagt bak seg.