Sp varsler kortbanenett-forslag: - Folk i nord er totalt avhengig av kortbanenettet

Denne uken varslet Widerøe at de må kutte 4000 avganger i året på grunnen av økte avgifter. Senterpartiet varsler i dag at de vil fremme forslag i Stortinget for å få rimeligere flybilletter og opprettholde flytilbudet på kortbanenettet.

- Avgiftspolitikken til regjeringen og Frp fører nå til at mange kommer til å miste kollektivtilbudet sitt. Men dette går det an å gjøre noe med. For det første, kutt flypassasjeravgifta på fly under 20 tonn. For det andre, senk momsen. For det tredje, kjøp flere flyruter der det ikke er kommersielt lønnsomt å fly, sier Siv Mossleth, stortingsrepresentant for Senterpartiet fra Nordland.

Sandra Borch mener regjeringspartiene og FrP må slutte å nedprioritere Nord-Norge og bidra til at flyene går.

- Regjeringen og Frp blar gladelig opp milliarder på firefelts motorveier og kollektivtilbud i og rundt de store byene, men nekter å bruke en brøkdel av dette på å sørge for at folk og næringsliv i Nord-Norge har et godt og nødvendig flytilbud. Regjeringen og Frp gir i praksis blaffen i Nord-Norge, sier Borch, stortingsrepresentant for Senterpartiet fra Troms.

Geir Adelsten Iversen understreker at rutekuttet får voldsomme konsekvenser for folk i Finnmark og i Nord-Norge for øvrig.

- For oss i Finnmark er kortbanenettet det samme som trikken og bussen i Oslo. Tog har vi heller ikke. Derfor er folk i nord totalt avhengig av kortbanenettet for å komme oss til jobb, skole, sykehus og andre tjenester alle trenger, sier Geir Adelsten Iversen, stortingsrepresentant for Sp fra Finnmark.