Vi kan gjøre vårt beste kommunevalg noen sinne

Se talen herUnder sin tale til Senterpartiets landsmøte gir Trygve Slagsvold Vedum et tydelig og offensivt budskap til sine partimedlemmer. Vedum slår fast at partiet er i vekst over hele landet

-       Senterpartiet kan gjøre vårt beste kommunevalg i partiets snart 100-årige historie. Partiet er i framgang over hele landet. Vi har fått flere medlemmer hvert eneste år fem år på rad. Til nå i år har vi fått over 20 nye medlemmer hver eneste dag. Aldri før har vi stilt valglister så mange steder, vi nærmer oss valgliste i hver eneste kommune i hele Norge, sier Vedum.

Vedum varsler kamp mot regjeringens ønske om salg av norske naturressurser og bedrifter. Han advarer blant annet mot nye eksportkabler av norsk strøm.

-          Vi vil stanse North Connect-kabelen. Norsk energi og norske ressurser skal brukes til å skape norske arbeidsplasser. Som norske folkevalgte skal vi sikre at fabrikkene bygges i Norge, ikke i Storbritannia eller EU, forteller Vedum.

I Vedums tale fastslår han at Senterpartiet er det tydeligste politiske alternativet til Høyre- og Frp- regjeringens sentraliserings- og forskjellspolitikk.

-       Vi vil sikre tjenester nær folk og vi vil bygge hele Norge. Vi vil aldri akseptere en politikk som fører til sentralisering og økte forskjeller. Folk opplever blant annet at politiet sentraliseres og legges ned i en rekke lokalsamfunn. Mange er redde for at ambulansetjenesten flyttes lenger unna dem, og andre fortviler over at det lokale NAV-kontoret kan bli lagt ned, sier Vedum.

Vedum forteller historier fra eget nabolag som eksempel på at regjeringens politikk med sentralisering og privatisering rammer vanlige arbeidsfolk i Norge.

-       Mens vi tidligere har gjort gradvise forbedringer av velferdsstaten, opplever mange nå tvert i mot at ting blir gradvis verre. Det er ikke et framskritt nå reiseveien din øker, når pendlerfradraget fjernes, når avgiftene øker, når tjenestepensjonen blir tatt fra deg og når du mister pausa di. Det er ikke framskritt eller modernisering, det er tilbakeskritt, fastslår Vedum.