- Sentraliserende, småbedriftsfiendtlig og en oppskrift på større forskjeller

Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum mener regjeringen glemmer distriktene og de små bedriftene i Norge i krisepakken den la fram i dag.- Krisepakken er sentraliserende, småbedriftsfiendtlig og en oppskrift på større forskjeller, sier Vedum.

Vedum slår fast at de svake tiltakene i krisepakken fører til ytterligere sentralisering da de spesielt rammer små bedrifter.

- Nord-Norge er fullstendig glemt av regjeringen. Regjeringen har sviktet Hurtigruta, latt flytilbudet i Nord-Norge forfalle og har lagt visjonen om Nord-Norgebanen i grus. Da det ikke kommer tiltak av betydning i dag, rammes landsdelen veldig hardt, sier Vedum.

- Reiselivsnæringa og mange sesongbedrifter er svært viktige arbeidsgivere i mange distrikter i Norge. Stortinget har allerede slått fast at det må komme kraftfulle tiltak for å hjelpe sesongavhengige bedrifter. Men regjeringen har somlet i lang tid, og når tiltakene endelig legges frem er det bare noen få bedrifter som får reell hjelp, forteller Vedum.

Vedum viser til at Stortinget vedtok at det skulle brukes minst 4 milliarder kroner til oppussing og vedlikehold av skoler, sykehjem og andre vedlikeholdstiltak i kommunene.

- I en situasjon der byggenæringa sliter over hele landet, velger regjeringen å kutte 1,5 milliarder i det Stortinget vedtok i mars. Det vil føre til færre arbeidsplasser i bygg- og anleggsbransjen og forfall av skoler, sykehjem og veier over hele Norge, fastslår Vedum.

Vedum mener regjeringen viser for liten vilje til å få opp aktiviteten i norsk økonomi.

- Tiltakene i pakken er for svake. Regjeringen viser for liten vilje til å redde norske arbeidsplasser. En rekke norske verft står nå i fare for å gå overende, noe som vil føre til tap av tusenvis av industriarbeidsplasser. Industribedriftene advarer sterkt mot situasjonen, og regjeringens svar er puslete tiltak som ikke er i nærheten av å løse problemene til verftene, forteller Trygve Slagsvold Vedum.