Meny
Foto: Eirill DeLonge

Siste taxi har gått

Skjalg Hamnes, stortingskandidat, Nordland Senterparti, sentralstyremedlem, Senterungdommen

Ja, du leste rett; det var ikke siste buss, siste ferge eller siste tog, men siste taxi som har gått. Og det er ikke så rart at det høres rart ut, fordi det er ikke et begrep som man har trengt å bruke; inntil nå. For takket være Høyreregjeringens og FrPs taxireform som ble innført i fjor, så er det like før vi kan si at siste taxi har gått.

Senterpartiet advarte høylytt mot reformen som kom til å bli nok en sentraliserende reform fra regjeringen og FrP, men som vanlig lukket de sentraliseringslystne regjeringspartiene ørene. Nå kommer resultatet. I forrige helgs Helgeslutt fra Fremovers redaktør, samt den siste tidens saker i både Fremover og NRK, kommer det frem at vi har en taxinæring på vei inn i en krise.

Reformen fører til helt meningsløse ordninger som gjør at taxisjåfører må reise til de store byene for å ta kjøretest for å få drosjeløyve. Og ikke nok med det, så må de ta kjentmannsprøven der. I en by de ikke skal kjøre i en gang! Hva i alle dager er poenget med kjentmannsprøven da, når den ikke brukes til å bli kjentmann på stedet der man skal være kjentmann? I tillegg settes drosjen ut av drift en hel dag for å at en skal kunne få tatt prøvene, med det inntektstapet det fører til. Det hele fører til at det blir altfor dyrt med vikarer, som igjen fører til mangel på sjåfører, slik at de som kjører fast, må nærmest jobbe 24/7 for å opprettholde tilbudet. Det skjønner alle at ikke går i lengden.

Så skal det dog sies, at takket være reformen, så er det ikke lenger lovpålagt med 24-timersberedskap for taxiene. Så slik sett trenger ikke taxisjåførene å jobbe 24/7, men hvordan skal da folk rundt omkring i by og bygd, som ikke har bilsertifikat, har vært en tur «ut på byen» eller av andre årsaker ikke kan kjøre egen bil komme seg trygt hjem, når siste buss har gått? Om man i det hele tatt har en buss og ta, vel og merke.

Vi må heller ikke glemme at taxi er en viktig del av vår helseberedskap, i og med at de transporterer de som er for syk, eller av andre årsaker ikke kan kjøre selv, men for frisk til at de trenger en ambulanse. Hvordan skal disse komme frem om de ikke har en taxi og ta? Ambulanseberedskapen er allerede under høyt press i flere områder. Skal disse også begynne og kjøre pasienter som ellers ville tatt taxi, vil vi havne i en ambulansekrise også. Her ser vi altså nok et eksempel på svekket beredskap og redusert trygghet for folk med dagens regjering. Slik kan vi ikke fortsette å ha det.

Høyreregjeringens viktigste argument for taxireformen var økt konkurranse og dermed lavere priser for kundene, men hva hjelper det med lavere priser når taxien ikke går.

Senterpartiet er klinkende klar; om vi får bestemme, skal taxireformen reverseres. Slik at siste taxi ikke har gått, men at neste står klar for å frakte deg frem; trygt og godt, uansett hvor i landet du bor.