Turist i eget fylke, Dalane

Det er viktigere enn noen gang at vi støtter opp om våre private små og store næringsdrivende, som plutselig står uten utenlandske turister. Vi i Senterkvinnene i Rogaland oppfordrer til å kjøpe norsk, og hjelpe til slik at flest mulig får beholde jobbene sine.

Vi som er tillitsvalgte i Senterpartiet, også vi damene i Senterkvinnene vil i løpet av sommeren vise frem noen glimt av det vakre vi har å by på i Rogaland.

Senterkvinnene i Rogaland har lånt noen bilder fra Visit Norway og vil i løpet av sommeren publisere noen flotte reisemål i vårt vakre fylke. Vi begynner med reisetips fra Dalane.

Bjerkreim har eget turkart med ulike turmål i kommunen. Bjerkreim er kjent for båten Ørsdølen, og i Ørsdalen kan man få guidet tur til gruvene. Ta turen til nord europas største steinur, Gloppedalsura, og legg gjerne inn et stopp på Veen camping og gardsutsalg. Fra Gloppedalsura er det kort vei til Byrkjedalstunet med eget lysstøperi. Prøv fiskelykken i Bjerkreimselva som er ei av Norges beste lakseelver, og avslutt kvelden på den lokale puben “Laksebørsen”.

I Egersund kan du blant annet gå turen til Trollpikken, besøke en av byens to(!) sjokoladefabrikker og vandre rundt i koselige Egersund sentrum. Byen har også mange fine sykkelruter. Nyt naturen i ro og stillhet på Eigerøy, hvor du kan leie SUP og overnatte i fyrvokterboligen.

I Sokndal må idylliske Sogndalstrand oppleves. Det samme gjelder Jøssingfjorden og de to små husene under Helleren. Her finnes mange turmuligheter, både på bakken og langs fjellveggen for den mer vågale, blant annet 400 m lange Migaren via ferrata.  muligheter for klatring for den vågale, blant annet Migaren som er en 400 m via ferrata. Hva med å overnatte i hengekøye i Tunnelstuo?

I Lund kan du i sommer besøke lørdagsmarkedet på Fossekallen etter å ha sett den utrolige utsikten fra fjelltoppen Naså på Moi. Gruveveien til Grusli gruver som ble brukt til å frakte malm under første verdenskrig er et annet turalternativ. Lund er også kjent for Tronåsen, en del av den første veien for kjøretøy mellom mellom Oslo-Stavanger som hadde en av landets bratteste stigninger for riksvei. Veien var i bruk frem til 1945.

Nyt sommeren og nyt Rogaland!